Seit den frühen 1970er Jahren wird in Österreich außeruniversitär in der Berufspädagogik und Berufsforschung forscherisch gearbeitet. Dieser Zeitpunkt steht nicht zufällig mit der Verabschiedung des neuen Berufsausbildungsgesetzes des Jahres 1969 und internationalen Entwicklungen (Gründung des deutschen Bundesinstitutes für Berufsbildung, der Europäischen Agentur für Berufsbildung u.a.) in Verbindung. Ursächlich sind jedoch weitreichende Umbrüche der Arbeitsmärkte sowie der Bildungssysteme ins Feld zu führen, die jene Institutionalisierung bedingt haben.
Die seither langsam anwachsende Zahl an außeruniversitären Einrichtungen, die sich schwerpunktmäßig oder auch sporadisch mit Berufsbildungs-, Berufs- oder Qualifikationsforschung auseinander setzen, zeichnen sich durch unterschiedliche institutionelle Verortungen sowie zum Teil recht wechselhafte Vergangenheiten aus.
Der gegenständliche Beitrag zeichnet Entwicklungslinien der Forschungsthemen und Methoden in der außeruniversitären Berufsbildungsforschung und zeigt das aktuelle Spannungsfeld zwischen projektorientierter Forschung und politischer Beratung auf.
Anachronism or engine for reform? Forty years of non-university based vocational education and training research in Austria
Since the early 1970s in Austria research work in the fields of the pedagogy of vocational training and vocational education and training has taken place outside the university system. It is not by chance that this timing coincides with the passing of the new law for vocational education and training in 1969 and with international developments (including the foundation of the German Federal Institute for Vocational Education and Training, and the European Agency for Vocational Education and Training). However, mention must be made of the far-reaching changes in the labour markets as well as in the education systems, which led to the requirement for setting up these institutions.
Since then there has been a gradual increase in the number of non-university institutions which either focus completely or in part on research in the area of vocational education, training, and qualifications. They are characterised by different institutional affiliations as well as partly by rather turbulent histories.
This paper outlines the development of the research themes and research methods in non-university-based VET research, and presents the current tension between project-based research and political consultation.