bwp@ Spezial 19 - August 2023 - Update Februar 2024

Retrieving and recontextualising VET theory

Hrsg.: Bill Esmond, Thilo J. Ketschau, Johannes K. Schmees, Christian Steib & Volker Wedekind

Portrait Bill EsmondPortrait Thilo J. KetschauPortrait Johannes K. SchmeesPortrait Christian SteibPortrait Volker Wedekind
Bill Esmond (University of Derby, UK), Thilo J. Ketschau (Universität zu Kiel, DE), Johannes K. Schmees (Norwegian University of Science and Technology, NO), Christian Steib (Universität Oldenburg, DE) & Volker Wedekind (University of Nottingham, UK)

Editorial: Introduction to Special Issue 19

Beiträge

Bill Esmond (University of Derby, UK) & Volker Wedekind (University of Nottingham, UK)

Theorising VET without ‘VET theory’? Foundations and fragmentation of Anglophone VET research

Philipp Gonon (Universität Zürich, CH) & Lorenzo Bonoli (Swiss Federal University for Vocational Education and Training, CH)

Vocational Education and Training needs a middle range theory – an exploration. History, difficulties and ways of developing a theoretical approach to VET

Thilo J. Ketschau (Universität zu Kiel, DE)

Emancipation and Functionality as Principles of Vocational Education: An Essay on the Pedagogical Contradiction Between Individual and System

Thilo J. Ketschau (Universität zu Kiel, DE)

Emanzipation und Funktionalität als Prinzipien der Berufsbildung: ein Essay zum pädagogischen Widerspruch von Individuum und System

Günter Kutscha (Universität Duisburg-Essen, DE)

Subject (de)construction and contingency – an autobiographically inspired contribution to the discourse on vocational education and training theory

Günter Kutscha (Universität Duisburg-Essen, DE)

Subjekt(de)konstruktion und Kontingenz – ein autobiografisch inspirierter Beitrag zum berufsbildungstheoretischen Diskurs

Stephan Stomporowski (Universität Bonn, DE)

Vocational training theory footprints in times of climate change - aspects of a critical ecological position

Stephan Stomporowski (Universität Bonn, DE)

Berufsbildungstheoretische Fußspuren in Zeiten des Klimawandels – Aspekte einer kritisch-ökologischen Position

Andreas Slopinski (Universität Oldenburg, DE) & Christian Steib (Universität Oldenburg, DE)

The Berlin Model 2.0 – A discussion proposal for the planning and analysis of teaching-learning processes in a culture of digitality

Online seit: 20.02.2024
Andreas Slopinski (Universität Oldenburg, DE) & Christian Steib (Universität Oldenburg, DE)

Das Berliner Modell 2.0 – Ein Diskussionsvorschlag für die Planung und Analyse von Lehr-Lernprozessen in einer Kultur der Digitalität.

Geoffrey Hinchliffe (University of East Anglia, UK)

Rediscovering the Social Meaning of Work in a Democratic Society – A Philosophical Reconstruction

Naomi S. Alphonsus (University of the Witwatersrand, South Africa)

A conceptual analysis of occupational capacity for expert practice

Junmin Li (Universität zu Köln, DE), Steven Hodge (Griffith University, Australia) & Elizabeth Knight (Victoria University, Australia)

The concepts of vocational competence and competency: False friends in international policy learning

Junmin Li (Universität zu Köln, DE), Steven Hodge (Griffith University, Australia) & Elizabeth Knight (Victoria University, Australia)

Kompetenz und Competency in der beruflichen Bildung: Übersetzungsfalle in der internationalen Zusammenarbeit

Online seit: 20.02.2024
Franz Kaiser (Universität Rostock)

Let’s avoid tilting at windmills, or Why we are studying vocational education and training (VET) with more than just one theory

Online seit: 20.02.2024
Franz Kaiser (Universität Rostock)

Kein Kampf gegen Windmühlen oder Warum wir mit mehr als nur einer Theorie zur beruflichen Bildung forschen

Online seit: 20.02.2024
Christian Steib (Universität Oldenburg, DE) & Henning Fähnders (Universität Oldenburg)

Kompetenzen für nachhaltige Entwicklung im Medium des Berufs. Eine berufsspezifische Konkretisierung der (Berufs-) Bildung für nachhaltige Entwicklung im Rahmen eines re-modellierten Strukturgitters am Beispiel der beiden dualen Ausbildungsberufe Verkäufe

Online seit: 20.02.2024
Katrin Kraus (Universität Zürich)

Beruflichkeit als Form der Subjektivierung. Ein Beitrag zur Debatte der Berufsbildungstheorie zum Subjektbezug in der Berufsbildung

Online seit: 20.02.2024
Eli Smeplass (Norwegian University of Science and Technology), Jan Frode Haugseth (Norwegian University of Science and Technology) & Johannes K. Schmees (Norwegian University of Science and Technology, NO)

Understanding Plurality, Engagement, and Change in Vocational Education and Training through French Pragmatic Theory

Online seit: 20.02.2024
James Avis (University of Derby, UK)

Reflections on bwp@ Special Issue 19

James Avis (University of Derby, UK)

Überlegungen zur bwp@ Spezial-Ausgabe 19

Online seit: 20.02.2024