bwp@ Profil 10 - November 2024

Herausforderungen und Gestaltungsfragen für die berufliche Bildung

Profil 10: Digitale Festschrift für Susan Seeber

Hrsg.: Christian Michaelis, Robin Busse, Eveline Wuttke & Bärbel Fürstenau

Governance-Strukturen und Governance-Praxen in der beruflichen Bildung

Beitrag von Josef Schrader, Dieter Euler, Jonathan Kohl & Christian Kerst
Schlüsselwörter: This article deals with governance structures and practices in the field of vocational education and training. Based on the focus chapter of the National Education Report 2024, the field of vocational education and training is initially interpreted broadly, including vocational orientation, vocational training, higher education and continuing vocational education and training. Following an outline of the international governance debate, the governance structures and practices in the field of vocational education and training are presented. This reveals a considerable complexity and lack of transparency in governance. In order to overcome the lack of research on the functionality of these governance structures and practices, particularly with regard to the intended effects, the paper concludes by outlining how the conceptual instruments of governance research could be used to empirically assess the functionality of the governance of vocational education and training.

Der vorliegende Beitrag beschäftigt sich mit den Governance-Strukturen und –praxen im Feld der beruflichen Bildung. In Anlehnung an das Schwerpunktkapitel des Nationalen Bildungsberichts 2024 wird zunächst das Feld der beruflichen Bildung weit interpretiert. Wir zählen zu ihr die berufliche Orientierung, die Berufsausbildung, die hochschulische Bildung sowie die berufliche Weiterbildung. Nach einer Skizze der internationalen Governance-Debatte werden die Governance-Strukturen und –praxen in den Bereichen und Sektoren beruflicher Bildung darstellt. Dabei wird eine beträchtliche Komplexität und Intransparenz der Steuerung sichtbar. Um den Mangel an Forschung zur Funktionalität dieser Governance-Strukturen und –praxen vor allem im Blick auf angestrebte Wirkungen beruflicher Bildung zu überwinden, wird abschließend skizziert, wie sich das begriffliche Instrumentarium der Governance-Forschung nutzen ließe, um die Funktionalität der Steuerung beruflicher Bildung empirisch beurteilen zu können.

Governance structures and governance practices in vocational education and training

English Abstract

This article deals with governance structures and practices in the field of vocational education and training. Based on the focus chapter of the National Education Report 2024, the field of vocational education and training is initially interpreted broadly, including vocational orientation, vocational training, higher education and continuing vocational education and training. Following an outline of the international governance debate, the governance structures and practices in the field of vocational education and training are presented. This reveals a considerable complexity and lack of transparency in governance. In order to overcome the lack of research on the functionality of these governance structures and practices, particularly with regard to the intended effects, the paper concludes by outlining how the conceptual instruments of governance research could be used to empirically assess the functionality of the governance of vocational education and training.

Zitieren des Beitrags

Schrader, J./Euler, D./Kohl, J./Kerst, C. (2024): Governance-Strukturen und Governance-Praxen in der beruflichen Bildung. In: bwp@ Profil 10: Herausforderungen und Gestaltungsfragen für die berufliche Bildung. Digitale Festschrift für Susan Seeber zum 60. Geburtstag, hrsg. v. Michaelis, C./Busse, R./Wuttke, E./Fürstenau, B., 1-18. Online: https://www.bwpat.de/profil10_seeber/schrader_etal_profil10.pdf (24.11.2024).